"Lost in a fog of love and faithless fear
I've had kissed that make Judas seem sincere"
I've had kissed that make Judas seem sincere"
///
"Gonna walk around and drink some more
Gonna walk around, gonna walk around, gonna walk around and drink
Gonna walk around and drink some more"
Gonna walk around, gonna walk around, gonna walk around and drink
Gonna walk around and drink some more"
Don't judge a book by it's cover, er
det noe som heter. Men jeg har tenkt en del på hvor mye et
platecover kan fortelle om musikken. Ikke i den forstand at man kan
se coveret på en plate man aldri har hørt før, og deretter si noe
meningsfullt om musikken. Mer i retning av at coveret på plater man
hører og kjenner, påvirker opplevelsen av det man hører. At det er
bildet man har i hodet når man hører musikken. Og gitt at musikk er
såpass abstrakt som det er, at coveret blir den visuelle
representasjonen av et album man kjenner godt.
Og kanskje er det ikke så søkt å
starte med nettopp det visuelle. Coveret på Boys And Girls In
America skiller seg radikalt fra coveret på forgjengeren, Separation
Sunday. Sistnevnte var i svart/hvitt, viste en forlatt gatestubb og
hadde ingen ansikter eller levende mennesker i seg. Førstnevnte er
en eksplosjon av farger, og over en collage av unge og
konfettidynkede mennesker står tittelen skrevet med rosa bokstaver i
en sky av tåke. Separation Sunday-coveret indikerer noe kaldt,
skarpt og gatenært. Boys And Girls In America forteller en historie
om fargesprakende og berusende eufori.
Og det er ganske beskrivende for
innholdet på plata også. For selv om Separation Sunday (og for så
vidt debutplata også) er bedre plater å feste til, er det ingen
Hold Steady-plate som i seg selv handler mer om festing enn nettopp
Boys And Girls. Og ikke en hvilken som helst festing, men den
festingen unge mennesker driver med. Den bekymringsløse, hodeløse
og i all hovedsak lykkelige måten å feste på. Samtidig er det en
ganske unik festplate, i den forstand at den også tar opp i seg
blåmandagene og nedturene. Craig Finn har på dette tidspunktet
passert midten av 30-åra, han leser On The Road av Jack Kerouac på
nytt, fester seg ved linja om “boys and girls in America, they have
such a sad time together”, og han lager noen låter som til tross
for å være feststemte, også er påfallende melankolske og
sentimentale. Dette er ungdommens råskap, fortalt med en stemme som
er dobbelt så gammel som dem tekstene handler om. Finn vekselsvis
romantiserer, problematiserer og moraliserer – og denne på papiret
ganske kjedelige og satte blandningen, gir musikken en nydelig,
mangefasettert og bittersøt stemning som traff meg midt i hjertet da
jeg først hørte den. Boys And Girls er virkelig en alkoholdrevet (og det er verdt å påpeke, for de foregående platene handlet nok vel så ofte om sterkere rusmidler) reise gjennom eufori, konfetti og “massive highs”. Men
ettertenksomheten Finn som forteller sniker inn bakveien (“we had
some crushing lows”, “she always does it too much” og hvordan
“I wanna open some bottles up” etterfølges av den tomme, triste
linja “now we just need something to celebrate”) gir både dybde
og bredde til et materiale som i et annet bands hender kunne blitt et
frat-party av high fives og konsum av øl gjennom en trakt. Det kunne
sikkert også blitt morsomt. Men når Hold Steady konstant trekkes
frem som et renskårent bar-band, er det verdt å minne om at evnen
til å like presist (og tankevekkende, morsomt) beskrive baksiden av
medaljen. Hvis Lifter Puller-katalogen ble fortalt av en mann som sto
midt oppe i det, og Separation Sunday ble fortalt av en som i det
minste levde dett på det temmelig shady klientellet, er Boys And
Girls lyden av en lett aldrende onkel som fortsatt kan ta en fest, og som fortsatt husker hvor morsomt det kunne være,
men som gjenopplever euforien med en distanse og en livserfaring som
gir et nytt perspektiv.
Alt dette er oppsummert i
åpningssporet, den helt latterlig fantastiske Stuck BetweenStations. Jeg nøler ikke et sekund med å kalle den en av tidenes
beste rockelåter. Det innledende gitarriffet kunne aldri ha dukket
opp på Separation Sunday. Ikke fordi den plata ikke hadde noen
drepende gode riff, men fordi stilen, lyden, elegansen i Stuck
Between-riffet bare er noe helt annet. Etter noen sekunder kommer
pianet (akk, det pianoet) og trommene inn, før hele bandet smeller
til og setter standarden. Derifra og ut er det en fire minutter lang
oppvisning i alt god rock skal og bør være. “There were nights
when I think Sal Paradise was right”, vers, bro og refreng sitter
som støpt i hverandre, “you're pretty good with words, but words
won't save your life” bandet tar den ned, opp, ned og opp igjen. Et
nydelig pianoparti, “we drink and we dry up and then we crumble
into dust”, så pang!, gitarøs som gnistrende regn. Hold Steady
driver ikke lenger bare med intens og rastløs rock'n'roll, de
skriver og spiller låter som skriker etter en stadion, etter førti
tusen knyttede never, etter Springsteen. Og de gjør det på best
tenkelige vis.
Det er ingen tvil om at Hold Steady ble
et bedre band på Boys And Girls. Det betyr ikke nødvendigvis at de
lagde en plate som var bedre enn de to foregående, men det medførte
at de hadde flere lag i låtene sine, spilte på flere av sine
styrker og sånn sett utvidet sine egne perspektiver ganske
betraktelig. Stuck Between Stations er et strålende eksempel,
førstesingelen Chips Ahoy! er et annet. Et langt tjukkere og tettere
sound, skinnende klare refrenger og et orgel som ikke bare fungerte
som stemningsteppe i bakgrunnen, men som spilte en melodisk og aktiv
rolle – en skikkelig singel, en poplåt i rockedrakt. Et tredje
eksempel er den store balladen First Night (som for øvrig er den
eneste låta på plata der Holly, Gideon og Charlemange benevnes ved
navn). Det er gode nedpå-låter på de to første platene også, men
på First Night tar de rockeballaden som konsept på alvor,
aksepterer konvensjonene, og lager en sår, nydelig og allikevel
hardtslående klinelåt. Det høres rett og slett ut som om Hold
Steady enten hadde bestemt seg for, eller endelig blitt satt i stand
til, rent ferdighetsmessig, å lage en stor rockeplate. Dette er ikke
musikk for kjellere eller små klubber, men for FM-bånd og arenaer.
Og dette var da også plata som gjorde
at både jeg, og mange med meg, fikk øynene opp for Hold Steady. Det
var Boys And Girls som havnet høyt oppe på årslistene til så
forskjellige publikukasjoner som Pitchfork og Rolling Stone, som fikk
sistnevnte til å utrope Craig Finn til en av USAs beste forfattere
(sic) og som fikk en (på den tiden) ganske hip festival som Hove til
å booke Hold Steady til den største scenen. Dette var plata som
gjorde at bandet fikk et navn, utover å være en kuriositet for
spesielt interesserte. Bruce Springsteen dro dem med opp på scenen,
og han valgte dem ut til å covre seg selv på veledighetsprosjektet
War Child: Heroes. Det ble litt lettere å legge merke til Hold
Steady i 2006.
Jeg kan ikke snakke for andre, men for
meg var det første møtet med Hold Steady et møte med et band som
evnet å forene råskap og sentimentalitet, stor rock'n'roll med stor
fortellerkunst og et klassisk og referansetungt sound med nye ideer
og innfallsvinkler. De hørtes ut som et band som med enorm
spilleglede både ønsket å hylle en rik rockehistorie og gi sin
egen fortolkning av den. Et band med en stemme, med noe å formidle –
ikke nødvendigvis om de store spørsmålene, men om noe nært og
mennesker, om det å være uovervinnelig og allikevel feilbarlig, om
dumdristig lykke og matte blåmandager.
Noe av det aller flotteste med Boys And
Girls er hvordan den føles så universell. Noe av det handler om
musikken. Dette er gjenkjennelig og lett tilgjengelig rock'n'roll som
alle med et forhold til hvit gitarmusikk de siste tredve-førti årene
vil kunne relatere seg til. Men det handler nok også om Craig Finns
egenskaper som historieforteller. Disse låtene handler jo ikke om
sånne som meg – som i det jeg hørte plata var en 23 år gammel
student med passelig distanse til de årene der jeg satte som mest
pris på bekymringsløs festing i en norsk småby. Men tekstene,
bildene, situasjonene som ligger til grunn for tekstene på Boys And
Girls, føltes allikevel så nære og velkjente. Den fulle jenta i
Party Pit, hanekampen mellom to beilere på Massive Nights, den litt
matte livsvisdommen om hvilke damer det er tryggest å satse på i
Southtown Girls og festivalfylla i Chillout Tent – alt har sine
naturlige tilsvar i min egen oppvekst og ungdom. De små
betraktningene, sleivsparkene, observasjonene, de føltes så sanne
og så riktige. Ikke i den forstand at jeg tenkte “dette handler om
meg!”, men mer i retning av at Finn evnet å beskrive fenomener som
beskrev stemninger og relasjoner jeg kunne identifisere meg med.
Boys And Girls vil for alltid være den
viktigste Hold Steady-plata i mine ører. Det var inngangsporten, der
jeg fant dem og forelsket meg i dem, der alt startet. Derfor vil Boys
And Girls også alltid være den trygge grunnplanken i Hold
Steady-katalogen. Den man alltid kan vende tilbake til, den som
alltid funker, den jeg anbefaler andre å starte med hvis de vil
skjønne hva slags band Hold Steady er. Og selv om jeg med kniven på
strupen nok ville ha valgt Separation Sunday, er det gode argumenter
for at Boys And Girls er den beste Hold Steady-plata også. Selv om
jeg nok foretrekker både det gjennomgående konseptet og
intensiteten på Separation Sunday, er Boys And Girls en såpass
perfekt samling låter, en bunnsolid og samtidig ekstravagant
rockeoppvisning, at det i det minste er ganske jenvt. Nå trenger jeg
heldigvis ikke velge – det er fullt mulig å sette tilnærmet like
stor pris på alle de tre første platene, og slå seg til ro med at
de på hvert sitt vis demonstrerer hvorfor Hold Steady er et såpass
fantastisk rockeband som de er.
NESTE: The Hold Steady - Stay Positive (2008)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar