Der Boys And Girls In America var den
første Hold Steady-plata jeg hørte, var Stay Postive den første
nye utgivelsen jeg fikk oppleve som fullblods fan. Stay Positive kom
ut sommeren 2008, halvannet år etter at jeg oppdaget bandet og ett
år etter at jeg så dem live for første gang. I løpet av disse
atten månedene rakk forventningene til en ny plateutgivelse å bygge
seg opp til voldsomme høyder. Jeg registrerte meg på bandets forum,
lette opp b-sider og liveopptak og leste det jeg kom over. Og det er
noe spesielt med den første utgivelsen etter man har forstått hvor
glad man er i et gitt band. Man rekker liksom å bygge seg opp et
eierskap til bandet, som ikke bare resulterer i forventninger, men
også visse krav. Jeg hadde investert så mye tid og penger i bandet
at jeg følte jeg kunne kreve et album av en viss standard.
Infridde Hold Steady? Ja og nei. Både
da den kom ut, og særlig i ettertid, er det en plate som gir meg
veldig blandede følelser. På den ene side var det en nedtur etter
Boys And Girls In America. På noen områder en litt blekere kopi av
sin forgjenger, på andre et brudd med det foregående, til svært
vekslende suksess. Samtidig er det jo en bra plate. Flere av låtene
er av typen jeg jubler for å få live, andre representerer noe
annerledes, et lite friskt skifte fra det som hadde kommet tidligere.
Da jeg oppsummerte plateåret 2008 på denne bloggen, ranket jeg Stay
Positive som årets nest beste plate. Jeg synes fortsatt den står
til en sterk femmer på terningen, eller en nier på en
titrinnsskala. Så, joda, dette er bra greier. Men det er allikevel
kanskje den mest sprikende, minst engasjerende og dermed også den
svakeste Hold Steady-plata. Uten at det på noen som helst måte
betyr at den ikke er temmelig god.
Det er noen trekk ved den som markerer
et klart brudd med de tre foregående utgivelsene. For det første er
den langt mørkere – både i tone og tekst. Hold Steady hadde
flørtet med mørket tidligere også. Rusavhengigheten og dødsfallet
på Separation Sunday var ikke akkurat av det lyste slaget, Almost
Killed Me bærer på noen ganske skrekkelige scener fra et liv i
undergrunnen, mens den omtalte sentimentaliteten i Boys And Girls
heller ikke er lystige saker. Men på Stay Positive antar de mørkere
sidene en annen dysterhet. Der Craig Finn to år før kunne beskrive
en overdose i humoristiske, nesten romantiske vendinger på en låt
som Chillout Tent, er forholdet til rus nå både tristere og sårere.
Lord, I'm Discouraged skildrer det hele fra en mors perspektiv (“I
bought back the jewelry she sold”), mens Joke About Jamaica
forteller historien om hvor uendelig trist det ser ut når det som en
gang var ungdommelig festing, har glitt over i middelaldrende og
sliten avhengighet. Og der hvor Separation Sunday behandlet et annet
dystert tema – døden – på et tegneserieaktig og mytisk vis (med
mer vekt på lykken over gjenoppstandelsen), er både One For TheCutters og Both Crosses bekmørke, realistiske og skitne beskrivelser
av ikke bare død, men også av drap. Dette betyr ikke at Stay
Positive er en gjennomgående mørk plate (og det skal jeg komme
tilbake til siden), men det er en tendens til at når deprimerende
temaene omtales, er det i en langt mørkere tone enn tidligere.
Et annet trekk ved Stay Positive er at
den handler om aldring, samt at den er langt mer selvbiografisk enn
noen av de tidligere platene. Og dette henger sammen. Mange av låtene
til Hold Steady er skrevet i jeg-form, uten at man umiddelbart tenker
at Craig Finn synger om seg selv. Det gjør det langt oftere her.
Tittelsporet handler åpenbart om Craig Finn så vel som Hold Steady
som band: “The kids at our shows will have kids of their own, the
sing-along-songs will be our scriptures”. Finn reflekterer over at
han og bandet blir eldre, men går også langt i å hevde at de
sannelig har oppnådd mye også – der han på førsteplata drømte
om en “unified scene”, har det nå blitt en realitet. Det er dette
som ligger i låtas og platas tittel også. En oppfordring til hele
scenen, alle invovlerte, om å holde på troen og se fremover. “We
gotta stay positive” bør ikke forstås som en gladkristen
oppfordring til at alle skal smile så bredt som mulig, men snarere
som en avgrensning mot alternativet – destruktivtet og negativitet.
Hold Steadys forestilling om konsertsalen som en saliggjørende
menighet er vaksinasjonen mot det.
En kombinert omtale av aldring og Hold
Steadys varemerke som leverandør av nesten-religiøse allsanger,
dukker også opp på det glitrende åpningssporet ConstructiveSummer. “Our psalms are sing-along-songs”, synger Finn allerede i
førsteverset, før han i låtas avsluttende preken sier: “Getting
older makes it harder to remember/ we are our only saviours/ we're
gonna build something this summer”. Vi-et i denne linja kan bety
både Hold Steady som band og den bredere forståelsen av Hold
Steady. Finn har for vane å avslutte konsertene med å peke på en
rekke publikumere, og anonnsere at alle som er her, “all of us,
we're The Hold Steady”. Fansen er med, de er en del av vi-et, av
“the unified scene”, og presten på scenen forenes med menigheten
sin gjennom salmer av allsang. Et tredje eksempel på den
selvbiografiske vinkelen er avslutningssporet Slapped Actress. Hele
låta kan leses som et bilde der konserten og musikken er filmen,
mens bandet er regissørene. “We're the directors/ our hands will
hold steady (...) man, we make our own movies” - det er noe
frigjørende i dette, en beskjed om at bandet har funnet sin plass,
gjør sin greie, og at de trives godt med det. Så mens Craig Finn
reflekterer over egen aldring, adresserer han en rekke observasjoner
på vegne av bandet – hvem de er, hvor de hører hjemme, hva de
driver med. Slikt var det lite av på Boys And Girls In America.
For det tredje er dette en musikalsk mer
søkende plate. One For The Cutters innledes av en underlig
harpsichord, Navy Sheets skjemmes av en enda merkeligere synth (og denne må du til Spotify eller Wimp for å høre, for jeg finner bare live-versjonen på nettet) , mens
Both Crosses er en uvanlig støvete og western-preget Hold
Steady-låt, helakustisk med en banjo (signert J. Mascis, av alle)
prominent i lydbildet. Ingen av disse vriene er i seg selv
oppsiktsvekkende, men de kommer såpass ofte, og er såpass langt
unna et ellers ganske stringent Hold Steady-sound at det ender opp
med å prege albumet – noen på godt, andre mest på vondt. Jeg
kommer aldri til å skjønne hva de tenkte på da de spilte inn Navy
Sheets. Noe av mørket beskrevet et stykke lenger opp er også synlig
i det musikalske og melodiske. Jeg har ikke musikkfaglig kompetanse
til å fastslå hva som foregår, men akkordene virker dystrere og
mer urovekkende. One For The Cutters er et godt eksempel her også,
det samme er versene i Joke About Jamaica og store deler av Slapped
Actress. Noen av disse uventede grepene funker riktig så bra.
Men når alt dette er sagt, er det også
verdt å understreke det som kanskje er opplagt: Dette er uten tvil
en Hold Steady-plate. Og den inneholder noen umiskjennelige og
klassiske Hold Steady-elementer. Det nevnte åpningssporet
Constructive Summer er både så Hold Steady som du får det, og
samtidig en av de beste låtene de noen gang har laget. Med en råere
og mer punka energi enn noen gang tidligere, forener de det nydelige
pianoet, de knusende gitarene og Craig Finns cocktail av
rockehistorie og religion. Magazines er en annen låt som spiller på
kjente strenger. Den er både lys og lett, og selv om jeg synes den
er temmelig kjedelig, er det lett å kjenne igjen bandet. Yeah Sapphire er en personlig favoritt som dessverre konsekvent blir
oversett live. For meg er den Stay Positives tilsvar til Party Pit på
Boys And Girls; en poppa, pianodrevet og bittersøt midtempolåt med
en noen hakk mer intens og desperat/lykkelig avslutning (og med et
solid nikk tilbake til katalogen med linja “after you left it was a
bit sketchy mess, it almost killed me”). Også balladene er av
kjent sort. Lord, I'm Discouraged dukker opp på samme sted på plata
som First Night på Boys And Girls. Men her snakker vi ikke bare ballade,
vi snakker vaskekte power-ballade. En på alle måter storslagen låt
blir toppa av en solo som like gjerne kunne vært signert Bon Jovi
som Replacements eller Hüsker Dü. Og til slutt, Sequestered In Memphis, som er en typisk Hold Steady-låt i både stil og tone. For
meg er den på grensen til for tydelig – i det grad det gir noen
mening. Jeg får litt følelsen av et band som har fått i oppdrag å
skrive en klassisk Hold Steady-låt, og som treffer veldig bra –
bortsett fra at sluttresultatet mangler noe av spissheten og nerven
originalen har på sitt beste.
Stay Positive kobler seg også tettere
til resten av katalogen i kraft av å være plata der intertekstuelle
referanser på tvers av platene gjør seg særlig gjeldende. De tre
foregående platene hadde så visst referert til hverandre, men her
er det enda flere hint og nikk til låter, linjer og karakterer. Og
Stay Positive er faktisk (i alle fall tilsynelatende) enda mer
knyttet til plottet på Separation Sunday enn hva Boys And Girls var.
Det er verken mulig eller oppnåelig å sortere hendelsene spredd
utover platene i noen kronologisk rekkefølge, men det er mye som
tyder på at drapet (eller er det drapene i flertall?) som skildres
på Stay Positive, er knyttet til ulumskhetene på Separation Sunday.
Heller ikke her blir Holly, Gideon eller Charlemagne nevnt ved navn,
men det gir lave odds om man gjetter på at de er tilstede –
direkte, eller indirekte – i One For The Cutters, Yeah Sapphire
eller Both Crosses. Noen hevder at alt som skjer på Stay Positive,
skjer midt inne i Separation Sunday. Som om dette er et kapittel som
ble revet ut av boka. Jeg tror ikke fortellingen Craig Finn fortalte
(eller fortsatt forteller, det gjenstår å se) er så lineær, ei
heller at historien er ferdigskrevet eller -tenkt. Og det er jo noe
av moroa også: Å forsøke å trekke trådene sammen, samtidig som
man fyller inn de blanke sidene med egne antagelser. Det handler
egentlig ikke om den endelige destinasjonen, men om reisen dit.
Så hva er Stay Positive, sett under
ett? For meg er det en god – en veldig god – plate, som allikevel
ikke helt kan måle seg med den fantastiske trippelen som kom forut
for den. Det er en plate der Hold Steady prøver og feiler, prøver
og treffer og gjør noe av det de gjør aller best like godt som de
pleier. Først og fremst er det kanskje lyden av et band som fikk en
(relativt sett) voldsom suksess, og som i likhet med mange andre band
sliter litt med å foredle den i noe som både er nytt og
gjenkjennelig. Men som også leverer noen aldeles glitrende øyeblikk
på veien. Stay Positive har en naturlig og viktig plass i Hold
Steady-katalogen. Den bidrar med kontekst og perspektiver til det
resterende materialet, og er i seg selv god uten å være fantastisk.
I lys av en ellers helt fantastisk katalog, er det helt greit.
NESTE: The Hold Steady – Heaven Is
Whenever (2010)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar