onsdag 26. mars 2014

We make our own movies #12: Alt det andre...: The Hold Steady (2003-2014)


Det er på sin plass med et lite oppsamlingsheat for Hold Steady-materiale også. Der det var ganske enkelt å oppsummere Lifter Puller på denne måten, er det mer trøblete med avleggeren. Hold Steady har foreløpig ikke kommet med noen samleplater, verken best of-plater eller b-sider/rarities-samlinger. De har til gjengjeld gitt ut et par EP-er og et livealbum på fysisk format (i tillegg til en rekke live-utgivelser kun tilgjengelig på digitalt format), og har en etterhvert ganske lang liste over b-sider, låter gitt ut på et soundtrack eller i andre sammenhenger.

Jeg innser at en gjennomgang av dette materialet er for spesielt interesserte. Men om man liker Hold Steady (og det gjetter jeg på at du gjør hvis du først har klikket deg inn på denne posten), er det verdt å merke seg at det finnes noen skjulte skatter som enten er gjemt bort på baksiden av en syvtommer eller på et soundtrack du trolig aldri ellers ville sjekket ut. En god del av disse låtene er heller ikke tilgjengelig på Spotify eller Wimp, og således ikke noe man snubler over om man scroller seg gjennom materialet på streamingtjenestene.

Dette er derfor å regne som en rough guide til Hold Steadys produksjon utover studioplatene.

Live: A Positive Rage/Live at Fingerprints/Taped Show Archive

Jeg har vært inne på det et par ganger tidligere: Hold Steady er et makeløst liveband. Å omtale konserter som et religiøst møte mellom den ekstatiske pastoren på alteret, og den entusiastiske menigheten nede på gulvet er kanskje en klisjé, men jeg har aldri sett floskelen komme til live på samme måte som under Hold Steady-konserter. Samtidig er det ikke til å underslå at opplevelsen, det å faktisk være der, er temmelig mye større enn å høre den gjengitt på plate. Jeg var glad da Hold Steady i 2009 slapp livealbumet A Positive Rage. Det var en fin mulighet til å høre et opptak av en av disse seremoniene, sågar på en plate som var mixet og mastret, og derfor trolig hadde brukbar lyd. Og det ble en fin utgivelse. Spilt inn på tampen av Boys And Girls In America-turneen, med noen smakebiter av hva som skulle komme på Stay Positive og et fint utvalg av låter. Et flott dokument av en turné som var magisk for alle oss som fikk oppleve deler av den. Men på plate føles det unektelig litt blasst. Lyden er overførbar, men varmen, svetten, spyttet, alkoholen, det kommer liksom ikke med. Derfor er det sjelden jeg drar frem igjen A Positive Rage i dag.

Da søker jeg heller til det rikholdige Taped Show Archive, som en kjernekar av en ildsjel holder ved like. Her kan man finne en rekke bootleg-opptak av Hold Steady-konserter. Og selv om man vel skal være godt over gjennomsnittlig glad i bandet for å bruke en time eller to på liveopptak i høyst varierende lydkvalitet, er det mye fint å finne for den interesserte.

Skulle man ikke få nok av både offisielle og uoffisielle opptak av Hold Steady i all sin konsertprakt, finnes det også en rekke akustiske opptakk å oppdrive. Hold Steady har bemerkelsesverdig ofte gjort akustiske minikonserter, ofte i forbindelse med promotering av nye plater, showcases eller signeringsrunder i platebutikker. Sistnevnte er festet til fysisk format på EP-en Live at Fingerprints, som både finnes som en enkeltstående utgivelse, og som følger med som bonusdisk på deluxe-utgaven av Boys And Girls In America. Selv om en akustisk utgave av Hold Steady naturligvis ikke kan måle seg med den elektriske maskinen av et liveband de er på sitt beste, har de også laget noen veldig fine akustiske versjoner av flere av låtene sine. Og de er – igjen, om du er over gjennomsnittlig interessert – verdt å høre.

B-sider/bonusspor

Man skulle tro at det godt inn på 2000-tallet var mulig å tilby lyttere over hele verden de samme låtene – om ikke annet enn digitalt via det vi kjenner som Internett. Men slik er det altså ikke. Derfor er det en rekke Hold Steady-låter som kun er tilgjengelig på de australske utgavene av platene. Både Almost Killed Me og Boys And Girls In America kom ut i egen australsk utgave med en serie ekstraspor. Noen av dem er tilgjengelige på iTunes, andre som b-sider på vinylsingler og noen ikke i det hele tatt.

Flere av b-sidene til Almost Killed Me er jævlig gode. Særlig Hot Fries, en låt som kunne passet godt inn på Separation Sunday (ikke minst tekstmessig), er et funn. Også You Gotta Dance (With Who You Came To The Dance With) er knallgod. Den har kanskje mer til felles med både soundet og tematikken på Boys And Girls enn noe annet, og forsterker inntrykket av Craig Finn som et låtskriver som tenkte stort og bredt allerede fra starten av. Milkcrate Mosh er heller ingen dårlig låt. Det var for øvrig den første syvtommeren Hold Steady ga ut, i et håndnummerert opplag på 500. Jeg er ganske fornøyd med at den står i hylla mi.

Bonussporene til Boys And Girls In America er kanskje enda bedre. Minst to av låtene – Girls Like Status og Arms And Hearts – står ikke det grann tilbake fra materialet på selve albumet. Girls Like Status er en lystig, munnspilltung og feiende flott poplåt om damer, biler og dop. Den har også noen ubetalelige referanser til Mountain Goats og Dillinger Four. Arms And Hearts hører tematisk hjemme i Separation Sunday-universet, og er en slags melankolsk hymne om død og gjenoppstandelse. Avslutningen, der hele bandet kommer inn og pøser på med gitarer, er enorm. Jeg har aldri vært så heldig å se denne live, men de som har fått den midt i trynet på konsert, forteller at det er noe av det fineste de har opplevd.

I forbindelse med Stay Positive fortsatte bandet trenden med å spe på originalplata med et knippe ekstralåter. Én av disse, Ask Her For Adderall, er på vinylutgaven blandet inn i den originale tracklista, mens den ikke er å finne på CD-utgaven. Der kunne man imidlertid finne den som én av tre låter (sammen med Cheyenne Sunrise og Two-Handed Handshake) pakket sammen på ett langt spor mot slutten av plata. I tillegg ble to låter fra Stay Positive-innspillingene sluppet som digitale bonusspor til A Positive Rage. Det dreier seg om 40 Bucks og Spectres. Av disse fem låtene, er Ask Her For Adderall den soleklart beste. Jeg setter den ofte i sammenheng med Girls Like Status. Begge er låter som på mange vis er bedre enn mesteparten av albumet de kunne vært plassert på, men samtidig hører jeg at de er valgt bort til fordel for låter som er temmelig like. Kanskje bandet tenkte det ville bli for mye av det gode – men jeg er ikke helt enig i hvilke låter som fikk bli med til plate, og hvilke som ble henvis til bonussporstatus. De resterende fire låtene er gode alle sammen, og går fint inn i Hold Steady-katalogen, både musikalsk og tematisk.

Heaven Is Whenever-innspillingene resulterte bare i to slike bonusspor, nemlig Touchless og Ascension Blues. Sistnevnte er – som tittelen antyder – en slags oppfølger til Arms And Hearts. Touchless er på sin side det fremste eksempelet på gitarist Tad Kublers erklærte kjærlighet til Oasis. Her har han lånt mer enn litt fra 1995-singelen Some Might Say. Teksten handler om turnélivet, om det man må anta er innpåslitne fans, og hvor matt man kan bli av å våkne opp på en turnébuss på nok et nytt sted.

I tillegg genererte nok innspillingsperioden mellom Stay Positive og Heaven Is Whenever noen låter til. Låter som Goin' On A Hike, Separate Vacations og Ballad Of The Midnight Hauler ble spilt side om side med låter som We Can Get Togehter og Our Whole Lives i løpet av 2009. Jeg var så heldig å få høre to av disse på End Of The Road-festivalen i England, september 2009. Noen studioinnspilling av låtene har imidlertid aldri sett dagens lys. Og ingen ser ut til å vite om låtene bare ble testet ut live, eller om det finnes innspillinger av disse et sted. I så fall skulle det vært bra stas å høre dem.

De siste tilskuddene til dette sidesporet av bandets katalog er de tre bonussporene som er sluppet i forbindelse med den nyeste plata, Teeth Dreams. Men dem tror jeg kanskje jeg skal si mer om i omtalen av akkurat den plata.

Soundtrack/hyllestplater/annet

En tredje kategori med ikke-albumrelatert materiale er den drøye håndfullen med låter Hold Steady har levert til filmer, serier eller hyllestplater. To av disse låtene handler om baseball – både Don't Call Them Twinkies og Take Me Out To The Ballgame er Hold Steady-originaler spilt inn til spesfikke arrangementer eller tilstelinger. Og begge er å finne digitalt på nettet.

Når det gjelder TV/film, er kanskje Game of Thrones-låta The Bear And The Maiden Fear den mest kjente. Den er (etter hva jeg har skjønt) basert på forfatterens originaltekst, men det er Hold Steady som har laget musikken. Det morsomme er at låta ikke bare dukker opp som en fullelektrisk innspilling som a) avslutter en av GoT-episodene, og b) ble utgitt som b-siden på en syvtommer til Record Store Day i 2013, men også fremføres i selve GoT-epiosden. Flere ganger kan man høre drikkfeldige bønder og krigere i Westeroes synge låta. A-siden til nevnte syvtommer inneholder forresten nok et spor som nok stammer fra tiden forut for Heaven Is Whenever, nemlig den spøkelsesaktige og temmelig tøffe Criminal Fingers. Der blir vi introdusert for en karakter som ikke dukker opp noe annet sted i Hold Steady-universet, en litt lyssky fyr ved navn Walter.

Ja, og forresten, når vi snakker om TV (og apropos bildet som ledsager denne posten): Jeg vet ikke helt hvajeg skal si om dette, du må nesten se og høre det med egne øyne/ører.

Hold Steady bidro også til soundtracket til den fantastiske Bob Dylan-filmen I'm Not There, der de covret Can You Please Crawl Out Your Window. På omtrent samme tid bidro de også på samleplaten War Child: Heroes, der Bruce Springsteen hadde håndplukket Hold Steady til å gjøre en versjon av Atlantic City.

Og når vi snakker om coverlåter: I januar i år slapp bandet også EP-en RAGS. Det var en del av et veledighetsprosjekt til støtte for langvarig fan Mike Van Jura. Konseptet var at hvert bandmedlem valgte seg ut en låt, bandet covret låtene og samlet dem på en EP som ble solgt til inntekt for Van Juras etterlatte. EP-en ble sluppet digitalt tidligere i år, og kommer litt senere i år på vinyl til dem som bidro til prosjektet.

--

Det har lenge vært et ønske fra den harde kjernen i fanbasen å få gitt ut mye av dette materialet samlet på fysisk format. Først og fremst fordi det hadde blitt en jævlig bra utgivelse, men også fordi tilgjengeligheten på en del av disse låtene er heller lav. Jeg krysser også fingrene for en slik utgivelse. For selv om Hold Steady er et band som stort sett makter å sette sammen gode album, er det ingen tvil om at det finnes mye gull under overflaten også.


NESTE: The Hold Steady – Teeth Dreams (2014)


Heller enn å lenke til hver enkelt låt nevnt i denne gjennomgangen, poster jeg Youtube-videoer av noen høydepunkter:

Ingen kommentarer: