onsdag 24. september 2008

En fucking popsang


"En fucking popsang/ der sætter sig fast"

Siden jeg på sett og vis har postulert det som et mål for denne bloggen å minske avstanden mellom meg og de der hjemme, mellom København og Norge, føler jeg at et helt naturlig sted å starte er ved å referere til en sak som knytter de to destinasjonene sammen. Og hvilket populærkulturet fenomen er mer egnet til den oppgaven enn vårt alles kjære... Aqua!

For Aqua er kanskje dødt, René har kanskje fått tupé og Lene er kanskje blitt gammel - men Søren (Nystrøm! Han har tatt Lenes etternavn. Nytt for meg.) Rasted, han holder koken. Ikke bare holder han koken, han står bak det som jeg uten tvil vil rangere som den fremste kulturopplevelsen jeg har hatt etter at jeg flyttet ned hit, nemlig å gjentatte ganger ha gleden av å høre mesterverket Walkmand.

Walkmand er (foruten å tilby en introduksjon til et fenomen ved det danske sprog, et språk der man lar tenåringer bli "teenagers" og helg "weekend", men allikevel presterer å fordanske det svært internasjonale ordet "walkman") den massive hitsingelen signert Søren og hans nevø Jacob, som for anledningen opererer under det spenstige navnet Hej Matematik. Musikalsk planter de føttene et sted midt i mellom eurodance-bølgen Søren i kraft av sitt Aqua-engasjement var en av de fremste eksponentene for, moderne klubbmusikk og 80-tallets kjølige electropop. Men selv om melodien er fengende som fy er det allikevel teksten, og ikke minst Sørens übercoole måte å fremføre den på, som virkelig slår deg i bakken. Hør bare her:

"Ud på gulvet, baby, vis hvad du ka'
Gi' mig alt hvad du har i dig
For, baby, livet det skal leves nu
Og det er dig der tænder mig

Vi bølger håret Michael Hardinger style
Smiler bredt af kærlighed
Til en sang der har banket rundt i min skal
En evighed "

Her har man alt hva man kan lyste etter i en (fucking) popsang: Referanser til dansegulvet, et kvinnemenneske man kaller "baby", ikke veldig subtile hint til et brennende ønske om seksuelt samkvem med "baby", intertekstuelle referanser til forhenværende danske popstjerner og en slags refleksiv betraktning om popsangen som sjanger, og dens vanedannende kraft. Men det er i refrenget pop blir kunst, tekst blir poesi og lykke blir ren eufori:

"Nu har jeg købt mig en walkman
Nu lyder skoven som New York, mand
Nu har jeg købt mig, købt mig en walkman
En fucking popsang
Sætter sig fast"

Og setter seg fast, det kan man trygt si at Walkmand gjør. Det føles, for å si det med Hej Matematiks ord, som om låta har "banket rundt i min skal en evighed". Men slik både er, og skal det være, med (fuckings) popsanger. Måtte Hej Matematik ha appell langt utover Danmarks grenser, og bli booket til en norsk scene fortere enn svint. Jeg synes ikke danskene skal få ha dette for seg selv.




3 kommentarer:

Anonym sa...

Heia Hej Matematik! Dei har no fått ein ny fan i meg:)

Anonym sa...

Det pulserende danske musikkmiljøet har alltid vært spennende og nyskapende. Ikke bare har de Aqua, men de kan også skilte med de musikalske geniene i Michael Learns To Rock samt bautaer innen dancesjangeren som Dj Aligator Project, Whigfield og Me & My. Og så må vi ikke glemme at de vant den prestisjetunge musikk-konkurransen Melodi Grand Prix med mesterverket "Fly on the wings of love".

Skal be Øyvind ta inn denne plata sporenstreks og lage plass til en veldig etterspurt dansk-avdeling mellom norsken og svensken. Denne vil bestå av Hej Matematik, Mew, Kim Larsen og Hanne Boel. Kvalitet over kvantitet!

Jonas Spildrejordet sa...

Gleder meg stort til å spankulere inn på Platekompaniet avdeling Bergen Storsenter mens Walkmand pumper ut av høytalerne.

Mulig å få lurt inn Safri Duo i dansk-seksjonen?