søndag 12. januar 2014

We make our own movies #2: Lifter Puller - Lifter Puller (1997)


Det Store Internettet, og i dette tilfellet Wikipedia, vil ha det til at Lifter Puller ble dannet i Minneapolis i 1994. Jeg vet ikke helt om det stemmer. Jeg sitter nemlig med en sjutommer her ved navn Perscription Sunglasses, utgitt under navnet Lifter Puller, som andre kilder mener kom ut allerede i 1993. Jeg vet egentlig ikke særlig mye om hvordan dette gikk til, men det er grunn til å tro at en noenogtjue år gammel Craig Finn, som studerte i Boston, “came back to start a band, off course”. Det er også mulig at han fortsatt var student i 1993-94, for de neste par årene nøyde Lifter Puller seg med å spille inn et par singler. Debutalbumet kom først ut i april 1997.

Det er mange forskjellige debutalbum. Du har dem som eksploderer rett i ansiktet på folk, som blir sjanger- eller tidsdefinerende dokumenter bandet aldri klarer å tangere. Du har dem som representerer en lovende start, en antydning av noe stort som skal komme. Du har debutplata som også blir svanesangen, det ene forsøket som gikk sånn passe, men som aldri ledet til noe mer. Og så har du – heldigvis – dem som er litt famlende, søkende og litt... rare, men som i etterkant viser seg å bare være en litt skjev start, noe som måtte ut av systemet for at den intensiteten og det fokuset som må til for å skape virkelig store greier, kommer til sin rett.

Lifter Puller hører definitivt til i den siste kategorien.

Jeg tror den første Lifter Puller-plata er den eneste utgivelsen i denne gjennomgangen jeg ikke kan kalle fantastisk. Det er ingen dårlig plate, men den er ganske uspektakulær. Lifter Puller høres ut som et ungt band som ikke helt har bestemt seg hvem de vil være. Litt Sebadoh- og Pavement-slackerrock, litt mørk og grumsete gaterock, noen ballader som ikke helt henger sammen og noe ganske streit 90-tallsrock som kunne vært signert nesten hvem som helst. Ganske sprikende, litt for lang og uten den helt absurde intensiteten som skulle kjennetegne de neste utgivelsene. En ganske vanlig, over gjennomsnittlig god indierock-plate fra siste halvdel av 90-tallet.

Men så er den jo ikke bare det heller. Når man oppdager et band i retrospekt, blir debututgivelsen – spektakulær eller ei – noe mer enn bare en plate. Det er den første puslespillbrikken, den som når man ser hele katalogen under ett er med på å gi mening til det resterende materialet. Det er kanskje en meningsløs sammenligning, men når jeg tenker på litt uviktige debutalbum som allikevel er verdt å sjekke ut, tenker jeg ofte på Bob Dylan. Debutplata hans fra 1962 er temmelig bra. Men den er ikke oppsiktsvekkende bra. Det som gjør at jeg vender tilbake til den nå og da, er at den forteller noe om utgangspunktet, om hvor det hele begynte. Og den føles derfor viktig, samtidig som den rent musikalsk er ganske uviktig. Den utgjør en uvurderlig del av konteksten og fortellingen. Slik er det på sett og vis med Lifter Puller også. Den utgjør utgangspunktet, og samtidig også rammene for katalogen sett under ett. Og i et slikt perspektiv er det ikke vanskelig å se noen hint om hva som skulle komme senere.

For eksempel på åpningssporet Double Straps. Lifter Puller-debuten sett under ett avslører at Craig Finn sine evner som tekstforfatter og vokalist ikke var 100% medfødt. Han mangler både selvsikkerheten og lekenheten som gjør ham så stor på de neste platene. Men på Double Straps sår han de første frøene til det han senere skal høste. “Well, I came into the city”, åpner han med, “the buildings made me dizzy. I got kicked out of a fern bar, slept beneath a race car”. Så dukker damene opp. Og når han mumler “these downtown girls are fast and loose”, er det vanskelig å ikke tenke på omkvedet som runder av Hold Steadys gjennombruddsplate ni år senere: “Southtown girls won't blow you away. But you'll know that they stay”.

Vi blir også introdusert Juanita, ei dame som skal få en prominent rolle i fortellingene som brettes ut gjennom de neste to platene. I Star Wars Hips får vi greie på at hun hadde noe med “the nightclub fires” å gjøre, og fortellerstemmen innrømmer at han har tystet på henne. Linjene gir isolert sett ingen mening, men igjen, å oppdage plater i retrospekt og med hele katalogen som speil, gir en annen dimensjon. De omtalte nattklubbrannene skal etterhvert, to plater og tre år senere, avslutte hele sagaen som begynner her.

Ellers dreier det seg mye om biler. Både Jeep Beep Suite (en av platas aller beste låter, med en nydelig og smått dataspill-inspirert gitarfigur) og Mission Viejo finner sted bak lukkede dører på fire hjul. Sistnevnte låt viser også at Lifter Puller lot seg inspirere av andre enn samtidige slackerband. For meg har den en veldig sterk R.E.M.-vibb i seg, og både melodinjene og måten Finn synger på, kan minne om Michael Stipe & co anno 1986-87. Det handler om biler i Rental også. Og likesom Double Straps kanskje peker frem mot Southtown Girls, kan mye tyde på at det er et frampek mot Hold Steady-materiale i Rental også. Låta dreier seg om en forsmådd fyr som forsøker å overbevise ei dame om at han er bedre enn typen hennes. Bak “tinted windows where no one can see us” er de to “up in New Hampshire, driving 'round in a rental”. “I deserve justice”, messer Finn, “cause I'm cooler than he is”. Og de som kjenner Separation Sunday og Multitude Of Causalities, vet at “it's a funny bit of chemistry, how a cool car makes a guy seem that much cooler”.

Til slutt etablerer Finn noen lyriske troper han skulle perfeksjonere allerede senere samme år. Linjepar av typen “starts out with”/”ends up with” er det flere av her, det samme med beretningene om odde steder der folk sovner, og deretter våkner opp. På niendesporet Solid Gold Sole forenes også “bathroom, blodshed, ecstasy”, en blandning som skal dukke opp flere steder i Lifter Puller-universet. Og det er blant annet dette som gjør Finn til en tekstforfatter jeg setter så høyt; evnen til å være selvrefererende innenfor et egenprodusert univers, på en måte som føles langt mer narrativt bindende enn som et uttrykk for idémangel eller billige løsninger. De fargerike begrepene som gjentas i låt for låt, plate for plate, er ikke bare ord som beskriver enkeltscener. De er markører som gir liv til hele universet som tegnes opp. At hendelsene som blir presentert for oss som lyttere finner sted i toalettbåser, at omgivelsene er preget av blod, pulver og fortauskanter, at karakterene sovner og våkner opp på bisarre steder, er ikke bare narrativt krydder, det er markørene som gir oss en forståelse av hva slags folk, miljøer og intensjoner vi har å gjøre med.

De tallrike beskrivelsene av mørke gater, skitne barer, øde forsteder og observasjoner gjort fra forsetet på en bil, utgjør på sett og vis en anti-poesi om et virkelig USA. Ikke den ikoniske storbyen, det støvete western-landskapet eller det frodige sør, men snarere en amerikansk hverdag som ikke så ofte blir portrettert – i alle fall ikke i musikken. Det skorter ikke på fargerike beskrivelser av Amerika, som land og kontinent i musikkhistorien. Men det er et annet Amerika. Her er det “department stores go on for miles”, “behind the karaoke bar, sitting in your brothers car”, “and these nightclub scenes aren't whatever they seem, liquid soap won't ever get you completely clean”. Vi snakker suburbia, innland, lange strips fulle av store fronts, barer, parkeringsplasser bak barer, biler og ødemark.

Det er ingen tvil om at Craig Finn skulle beskrive Et Annet Amerika på langt bedre vis noen år senere, men det var i dette veikrysset, mellom postkortene og realismen, det hele begynte. Og selv om det musikalsk er litt sånn midt på treet, og på det lyriske planet er et stykke unna det Lifter Puller (og senere Hold Steady) skulle perfeksjonere, er det vårt første møte med et band, en forteller og et univers som i sum utgjorde noe uendelig vakkert i all sin skitne prakt.

NESTE: Lifter Puller - Half Dead And Dynamite (1997)

Ingen kommentarer: