For å gjøre en lang historie kort:
Dette er introduksjonen til mitt høyst personlige
oppvarmingsprosjekt til Hold Steady-plata Teeth Dreams, som kommer ut
25. mars. Les om du orker – eller vent tålmodig på første/neste
plateomtale.
Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal
begynne på en tekst som denne, men for å ta det enkleste først:
Jeg er veldig, veldig glad i The Hold Steady. De var et band som
traff meg på den helt riktige måten, på helt riktig tid. I en
periode der jeg kjøpte flere plater enn jeg rakk å høre på, og
hvor jakten på det neste rushet kanskje var mer fremtredende enn
viljen til å virkelig bruke tid på noe, ble Hold Steady-universet
noe jeg fikk en enorm trang til å begrave meg fullstendig i. Ikke
siden jeg som 15-åring hadde saumfart internett etter uutgitte
Beatles-opptak, hadde jeg følt et sånt sug etter å høre alt av og
vite alt om et band. Jeg tror aldri jeg reflekterte over hvorvidt det
ville vare. Om det var en forbigående greie, eller om dette skulle
bli Bandet med stor B. Rundt syv år senere viser det seg at det
skulle bli det siste. Det er ingen band jeg har hørt mer på enn
Hold Steady, ingen andre band jeg har krysset landegrenser i ens
ærend for å se og ingen jeg har sett live flere ganger. It started
recreational, ended kind of medical – men nå tror jeg kanskje jeg
har et sunt, om enn litt ekstremt forhold til bandet, deres musikk og
deres historie.
Hva var det som traff så hardt? Hva er
det som fortsatt fascinerer og gleder? Det er synd å si det, men jeg
vet ikke helt. Jeg kan godt beskrive enkelte tekstlinjer jeg
forguder, og hvorfor jeg gjør det. Jeg kan – i alle fall til en
viss grad – sette ord på hvorfor enkelte av riffene slår så
hardt i magen. Og jeg kan reflektere litt over hvorfor akkurat Hold
Steadys referanser, inspirasjonskilder og måter å fortolke dem på,
appellerer mer til meg enn andre band. Men mye av dette er jo en form
for retrospektiv etterpåklokskap. Per i dag vet jeg bare at de tok
meg med storm, og at den aldri dabbet av. At det fortsatt kribler i
magen når jeg hører åpningen på Banging Camp, når gitarøset i
Stuck Between Stations vender tilbake eller når Craig Finn fråder,
roper og veiver med armene på scenen.
Craig Finn, ja. Det er jo han som er
helten. For all del: Jeg elsker riffene, arrangementene, låtene. Jeg
hadde aldri kunne brukt så mye tid på et band om ikke alt det der
traff blink. Men Craig Finn, som tekstforfatter og vokalist, er
kanskje det som tilfører det lille ekstra. Han har en gudebenådet
penn. Ikke bare for enkeltlinjene og punchlines, men også for
historiefortellingen og det å skape varige og sterke stemninger. Han
tegner karakterer som en stor forfatter, og vever dem sammen som en
garvet regissør. Han har både en teknisk fingerspissfølelse, og en
emosjonell og poetisk nerve. Og han har evnen til å veve ordene sine
sammen med musikken i en kraftig, rotamerikansk og høypotent miks
jeg nødig vil beskrive som noe annet enn kunst. Derfor er
fortellingen om Hold Steady og meg også fortellingen om Craig Finn
og meg.
I det jeg skriver dette har jeg akkurat
kommet hjem fra en reise til New York, der jeg hadde den absurde
opplevelsen av å drikke øl med nettopp Craig Finn. Det var veldig
rart. Ikke fordi det var første gang jeg hilste på ham. Jeg møtte
ham både på Hove i 2007 (“Thank you so much for a great show!”,
dokumenterte selvfølgelig med bilde), deretter etter en konsert han
gjorde med solomaterialet sitt i Oslo høsten 2012 (en litt lengre
prat, blant annet om End Of The Road 2009 og hvor vi var da Obama ble
gjenvalgt (jeg var i Washington DC, han i Barcelona)). Det var rart
fordi det denne gangen var annerledes. Møtet var avtalt gjennom en
serie e-poster på forhånd, og han virket rett og slett ganske gira
på å ta en øl. Og derfor også fordi det ga meg tid til å tenke
over hva et sånt møte betyr, hvorfor det føles så rart og viktig
og ikke minst, hva jeg hadde lyst til å snakke med ham om. Til alt
overmål ville han møtes på Lake Street Bar, en bar drevet av fire
musikere fra midtvesten, deriblant Hold Steady-trommis Bobby Drake.
Jo, det var rart.
Men så ble det egentlig mer fint enn
rart. Vi satt der alle tre – samboer Kjersti var også med – og
hadde en veldig trivelig samtale. Om jobb, reise, boligpriser, skatt,
velferdsytelser. Og selvfølgelig en god del musikk. Han kunne
fortelle en fantastisk historie om da Frank Turner skulle bidra på
et ekstranummer, og en overivrig lydmann tok ham for å være en
inntrenger, og rev ham av scenen. Vi snakket om Japandroids, og at de
åpenbart var fans av Hold Steady de også, og hadde sendt folk ut
for å invitere Finn backstage på en konsert i New York. Jeg spurte
om han likte Silver Jews, og han kunne melde at han var “a huge,
huge fan”. Og han fortalte om faren til Hold Steady-gitarist Steve
Selvidge, som visstnok var en studiomusiker som har spilt på en låt
som Wild Horses av Rolling Stones (dette førte også til at jeg fikk
høre Craig Finn synge en Lifter Puller-linje live, noe som i seg
selv er så hinsides hva jeg kunne drømme om at jeg fortsatt er litt
satt ut). Det var rett og slett jæ-ve-lig hyggelig.
Men kanskje mest interessant i denne
sammenhengen: Han kunne fortelle at den nye Hold Steady-plata var så
godt som ferdig, at de hadde fått seg nytt label og at plata var
klar for utgivelse i mars/april. Jeg visste det var en ny plate på
vei, men ingenting om release-dato eller om bytte av label. Jeg
tenkte at jeg nok ikke hadde fulgt like godt med som jeg engang
gjorde, men vel hjemme i Norge så jeg at det hadde gått ut en
pressemelding to dager etter vårt møte der alt dette ble redegjort
for. Og selv om det kanskje er barnslig, ble jeg glad av å tenke på
at Kjersti og jeg i et par dager var litt bedre informert enn alle
andre.
Og da begynner vi å komme til poenget.
25. mars slipper Hold Steady sitt 6. studioalbum, Teeth Dreams. Det
er naturligvis en begivenhet for en fan. I forbindelse med dette
underlige møtet i New York fikk jeg dessuten anledning til å
reflektere litt over mitt forhold til Hold Steady og Craig Finn. Og
da jeg leste at plata har fått en slippdato, tenkte jeg det var en
fin anledning til å gjøre en gjennomgang av all denne musikken jeg
er så glad i. Ikke bare Hold Steady, men også Lifter Puller (Craig
Finn og Hold Steady-gitarist Tad Kublers gamle band) og Craig Finns
soloplate. Ikke fordi jeg tror fryktelig mange er overvettes
interessert, men mest fordi jeg har et behov for å gjøre opp status
for min egen del.
Derfor vil jeg i ukene frem mot Teeth
Dreams kommer ut bruke denne ikke alltid like aktive bloggen til å
gå gjennom alle Lifter Puller-, Hold Steady- og Craig
Finn-utgivelser i kronologisk orden. Jeg vil skrive litt om hva det
er med disse platene som griper meg så sterkt, hvordan de fungerer
hver for seg, og hvilken større historie de til sammen forteller –
med et håp om at det ikke bare forteller noe om Lifter Puller eller
Hold Steady, men også noe om hva det er med musikken som gjør at vi
mennesker kan fortape oss så fullt og helt i lyd, larm og leven.
NESTE: Lifter Puller – Lifter Puller
(1997)
1 kommentar:
Lovnader om at du ska skrive om alle de utgivelsan. Perfekt.
Legg inn en kommentar