torsdag 6. mars 2014

Falsk kickstart: Om et tiår med likegyldighet, og en fredag i gjenoppdagelsens tegn


En halvsein torsdagskveld sitter jeg og hører på Johndoe. Trønderne som var ganske heite i 2003-2004, som hadde en radiohit med Pyromantikk (kanskje de hadde flere hits også, men det er denne jeg husker) og som har spilt på festivaler over hele landet, uten å nå de virkelig store høydene. Jeg hadde kanskje ikke trodd at jeg noen gang skulle gjøre akkurat dette – sette meg ned å lytte aktivt til Johndoe. Og når jeg tenker meg om tror jeg aldri jeg har gjort det tidligere heller. Dette er altså en slags debut, som aktiv Johndoe-lytter.

Det er kanskje ikke så rart at det er første gangen. Eller for å si det på en annen måte: Det er mange gode grunner til at jeg ikke har gjort dette før. Først og fremst handler det om noe så banalt som at Johndoe aldri har vært bra nok til at jeg har tatt meg tiden eller bryet. Et ålreit band, som aldri har vunnet kampen om oppmerksomhet i hard konkurranse med andre band. Men jeg tror det handler litt om hva slags band Johndoe er også. Ikke i form av musikken de spiller, men mer i retning av hva de representerer. Et trøndersk norsk på norsk-band, by:Larm-profilerte og overeksponert på P3 i kraft av å fylle opp norskkvota. Et band som kunne vært folk du kjenner, bare litt flinkere. Et band som rent musikalsk kunne vært britiske eller amerikanske, men som liksom akkurat ikke er kule nok. Kort sagt, et sånt band som – i alle fall for meg – faller litt mellom to stoler. Johndoe er verken nære nok eller eksotiske nok til at de inspirerer til videre utforskning. De er ikke folka du kjenner, og de er ikke de lett opphøyde utenlandske folka du gjerne vil relatere deg til. Og jeg tror dette er ganske viktig: Det er lettere å forgude noe som føles både eksotisk og uoppnåelig. Det er lettere å elske band som synger om skitne amerkanske storbyer, om støvete sørstater eller vindfull vestkyst. De skaper fortellinger, de skaper drømmer. Norske band består i stor grad av folk som meg og deg. De kan lage gode låter og levere som pokker på scenen, men de inspirerer ikke til store drømmer. Og derfor tror jeg, paradoksalt nok, at norske band skal være jævlig mye bedre enn utenlandske band for å virkelig treffe meg. Hadde bandmedlemmene i Johndoe vært født og oppvokst i Boston, og skrevet og sunget nøyaktig de samme låtene – bare på engelsk – kan det godt hende jeg hadde digga dem. Men det blir jo temmelig hypotetisk.

Til slutt dreier det seg litt om når de kom. For meg går det et vannskille i norsk musikk rundt 2001-2002. På denne tida slo såpass forskjellige artister som Röyksopp, Kaizers Orcherstra og Gåte gjennom for et bredere norsk publikum. Det er ikke så mange fellestrekk mellom disse tre navnene, men det er også litt av poenget. De kom alle på et tidspunkt der aksepten for at det som både var smalt og norsk, også kunne være kult. Og hvor smalere og særere musikkuttrykk fremført av nordmenn også ble løftet opp og frem. Hvordan og hvorfor dette skjedde er verdt en lengre utgreiing fra langt mer kompetente folk enn meg, men jeg tror flere faktorer og aktører – som at Urørt-portalen dukket opp på nett, by:Larm ble en happening og at Platekompaniet begynte å profilere norsk musikk – spilte inn. Norske undergrunnsartister kunne legge ut musikken sin på Urørt, bli spilt på P3, få en konsert på by:Larm og få EP-en eller albumet sitt profilert av Platekompaniet. Det skjedde noe rundt norsk musikk. Dette førte naturligvis også til at en over middels interessert musikklytter plutselig ble eksponert for veldig mye norsk musikk. For mitt eget vedkommende hjalp det nok også at dette vannskillet sammenfalt med at jeg flyttet fra Hønefoss til Bergen, og plutselig kunne gå på konserter med mer eller mindre kjente band hver eneste uke. Norsk musikk var liksom en del av hverdagen. Men så er det jo ikke til å underslå at veien fra et øvingslokale til brukbart eksponert for norske ører, er en del kortere for norske enn for utenlandske band. Filteret er mer grovmasket, barrierene er færre og lavere. Og det fører jo også uungåelig til at man blir presentert for veldig mye mer middels norsk musikk sammenlignet med middels utenlandsk musikk. For meg gjorde det noe om hvordan jeg så på musikk produsert av nordmenn generelt. Og litt i samme gate som det jeg skrev om i avsnittet over dette: Etter å ha kommet over rusen over å kunne se livemusikk ukentlig, tror jeg norske band måtte gjøre langt mer for å imponere meg enn hva de utenlandske trengte å gjøre. Norske band måtte virkelig være noe for seg selv. Og de måtte helst viske ut følelsen av at dette var folk som meg og deg, vanlige fyrer som skrev og lagde musikk. De måtte ta det et sted lenger.

Alt det her tenkte jeg på. Men så tenkte jeg på noe annet, nemlig at jeg har sett Johndoe live to ganger. Og at jeg syntes det var temmelig tøft begge gangene.

Den første gangen var på nevnte by:Larm i Bergen i februar 2004. Jeg tror Johndoe spilte på Ole Bull Scene, en av de større scenene på festivalen Og jeg tror de spilte ganske seint på lørdag, noe som må ha vært et ganske attraktivt tidspunkt. Det var knallbra! Ikke like bra som Beautiful People på Hulen kvelden i forveien, men definitivt på nivå med mye av det andre jeg så.

Den andre gangen var på Lloyds Pub i Hønefoss. Jeg er litt usikker på om dette var i 2004 eller 2005, men det var deromkring. Lloyds tar omtrent 60 mennesker, og da er det ubehagelig fullt. Når de i tillegg skal presse inn et band i det ene hjørnet, er det nok ikke plass til mer enn 50. Jeg husker jeg kom tidlig, og til og med hjalp til å bære inn noe av utstyret mens bandet spiste rundstykker med smøreost og spilte FIFA. Og jeg minnes at selv om jeg nok trodde jeg var litt for kul til å la meg påvirke av å henge med et halvkjent norsk band, var det nok litt stas også. Jeg så hele konserten sittende i baren. Det kan kanskje høres nonchalant ut, men gitt at lokalet ikke var spesielt stort, var det for orkesterplass å regne. Jeg kunne bestille øl med venstre pekefinger, og hytte mot bandet med høyre neve. Det var helt topp! Og det var en jævlig bra konsert.

Så har årene gått. Til tross for at de har gitt meg noen strålende kvelder, og jeg (til min egen overraskelse, så å si) har hatt et forhold til bandet, har jeg glemt Johndoe. Og jeg tror ikke jeg er helt alene om det. Men de siste par månedene har det skjedd flere ting som har gjort at de har fått en slags rennesanse.

Først kunne min trønderkompis Håvard fortelle meg at Johndoe skulle spille på Parkteatret i Oslo. Det var omtrent da de kom frem fra glemselsen. Jeg husker jeg reagerte med et indre skjevt smil, og en tanke i retning av “heh, Johndoe, ja, de husker jeg”. Kombinasjonen av at konserten var på en fredag (verdens beste konsertdag) og at jeg hadde muligheten til å dra å den med en trønder (dette kan høres uviktig ut, men lokale band gjør noe med folk, disse folka gjør noe med stemningen i et lokale, og dette gjør noe med konserten) gjorde at jeg punget ut.

Dernest kunne den samme Håvard fortelle meg at Johndoe nå synger på trøndersk. Dette skulle kanskje ha vært viktigere for ham enn for meg, men jeg merket at det trakk ganske kraftig opp. Jeg husker jeg allerede i 2004 syntes det var ubegripelig teit at et band fra Trøndelag sang på norsk, men ikke på dialekt. Hvorfor i alle dager skal man synge på sitt eget språk hvis man ikke samtidig skriver tekster, og synger på det målet man snakker og tenker i det daglige? Det hørtes ut som et sunnhetstegn for Johndoe at de hadde tatt steget fra østlandstilpasning til sitt ekte morsmål. Og det lovet jo også godt for både platecomebacket og – ikke minst – konserten.

For det tredje har 2014 for meg handlet mye om Against Me!, et amerikansk punkband som akkurat har gitt ut en helt latterlig bra plate. Det er lenge siden en plate har berørt meg på en sånn måte som Against Me!-plata har gjort, ikke bare fordi låtene og musikken er så jævlig bra, men også fordi vokalisten siden forrige plate har byttet kjønn, og at tekstene i stor grad handler om en hard, rå og vakker kamp om å få være den man er. Hva har dette med Johndoe å gjøre? Jo, for noen uker siden kunne Håvard (igjen) tipse meg om en video på P3.no der Johndoe gjør ennorsk cover av åpningssporet på nevnte Against Me!-plate. Og de gjør det på trøndersk. Oversettelsen kan fremstå som både banal og på grensen til pinlig. Ikke fordi den er dårlig, men fordi den avslører hvor rå, naken og smertefull den opprinnelige teksten egentlig er. Og det at Johndoe a) valgte en låt av Against Me!, b) turte å oversette den til norsk, og c) fremførte den på skjør trøndersk, fikk meg til å tenke at de må være veldig fine folk. Og det hjelper jo alltid når det kommer til å vie tid og engasjement til ny musikk.

Så nå sitter jeg her og hører på Johndoe. På debutplata jeg så vidt husker at kom ut, på andreplata som inneholder radiohitten, og på den litt mer modne tredjeplata jeg ikke kan si jeg har hatt noe forhold til overhodet. Og jeg tenker at det er jo ganske bra greier. Rastløs rock'n'roll, som de sier. Ikke ekstraordinært, men veldig solid. Gode låter, gode tekster, finfint driv. Aldri i nærheten av å være kjipt eller dårlig. Aldri i nærheten av virkelig storhet heller, men pokker heller, det er greit.


Og jeg gleder meg til konsert. Til å møte Johndoe i sceneutgave på nytt, snaue ti år etter forrige konsert. Og til å kjenne på følelsen av at bandene som bare er der, som svømmer rundt i livet mitt, og som en sjelden gang kommer til syne på overflaten, er gode å ha de også.

Ingen kommentarer: